![]() |
Angielski Arabski Chiński Francuski Hiszpański Indyjski Japoński Niemiecki Polski Portugalski Rosyjski Ukraiński Włoski |
Czasopisma naukowe ● Monografie, raporty, podręczniki akademickie ● Pedagodzy |
Instytucje naukowe, stowarzyszenia |
Zespół Pedagogiki Pracy Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN został powołany w 1953 r. W skład Komitetu wchodzą profesorowie pedagogiki wybierani przez właściwe środowiska naukowe oraz członkowie Akademii. Komitet Nauk Pedagogicznych jest samorządną reprezentacją nauk pedagogicznych, służącą integrowaniu uczonych z całego kraju, wchodzącą w strukturę PAN. Od 2007 r. przewodniczącym KNP jest prof. dr hab. Stefan M. Kwiatkowski. W latach 1953-1973 przewodniczącym Komitetu był prof. B. Suchodolski, w latach 1974-1984 – prof. W. Okoń, od 1984 do 1993 r. prof. H. Muszyński a w latach 1993-2007 prof. T. Lewowicki. Polskie Towarzystwo Pedagogiczne jest stowarzyszeniem naukowym, założonym w 1981 r. z siedzibą w Warszawie, wydaje „Forum Oświatowe”. Przewodniczącym Zarządu Głównego PTP w kadencji 2005-2008 był prof. dr hab. Zbigniew Kwieciński. Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP). Obecnie prezesem ZNP jest Sławomir Broniarz. ZNP realizuje swoje cele m.in. przez: aktywne uczestniczenie w kształtowaniu demokratycznego oblicza polskiej oświaty, szkolnictwa wyższego i nauki, wychowywanie w duchu tolerancji, poszanowania praw, wolności i godności osobistej, dążenie do powszechnej dostępności do oświaty na wszystkich jej szczeblach oraz zapewnienie warunków organizacyjnych i materialnych do podnoszenia kwalifikacji zawodowych, tworzenie materialnej i społecznej bazy dla realizowania zadań w zakresie pomocy i uczestniczenia w życiu intelektualnym i kulturalnym środowisk lokalnych i całego kraju. Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) w Warszawie prowadzi działania na rzecz wykorzystywania wyników badań naukowych w polityce i praktyce edukacyjnej. Instytut prowadzi i monitoruje badania edukacyjne, w tym badania: uwarunkowań psychologicznych, społecznych i ekonomicznych uczenia się oraz badania i studia nad modelami i koncepcją kształcenia i wychowania. Dyrektorem Instytutu jest doc. dr hab. Michał Federowicz. Główne kierunki badań Instytutu związane są z badaniami podstawowymi nad edukacją. Obecnie realizuje dwa projekty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: Krajowe Ramy Kwalifikacji oraz Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego. Instytut Badań Edukacyjnych jako placówka naukowo-badawcza Ministerstwa Edukacji Narodowej prowadzi liczne badania w zakresie edukacji, jej uwarunkowań psychologicznych, społecznych i ekonomicznych oraz badania i studia nad modelami i koncepcją kształcenia i wychowania. Do zakresu działania Instytutu należy w szczególności prowadzenie badań dotyczących: kierunków rozwoju edukacji, organizacji i zarządzania oświatą modeli i koncepcji kształcenia (treści, metod, środków, form kształcenia i wychowania), teoretycznych podstaw kształcenia ogólnego i zawodowego efektywności wychowania, kształcenia ogólnego i zawodowego procesów zachodzących w systemie edukacji (sondaże opinii i poglądów środowisk oświatowych). Instytut jest wydawcą kwartalnika Edukacja. Studia. Badania Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy - Ośrodek Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki jest krajowym i europejskim centrum badań środowiska i treści pracy, projektowania standardów kwalifikacji zawodowych, krajowych i europejskich ram kwalifikacji, innowacyjnych modułowych programów kształcenia i szkolenia zawodowego. Doskonalimy metody zarządzania jakością w ustawicznej edukacji zawodowej. prowadzimy badania prognostyczne zmian zapotrzebowania na kwalifikacje (Foresight). Ośrodek konsoliduje polskie i europejskie środowisko badań kształcenia zawodowego koordynując krajowe i międzynarodowe projekty badawcze (50 projektów Leonardo da Vinci, Socrates, Jean Monnet, COST, PHARE, eLearning). Ośrodek buduje europejskie sieci współpracy (Polska i Europejska Sieć Kształcenia Modułowego) oraz współpracuje z European Association for Education of Adults, ReferNet - The European Network of Reference and Experience, IGIP, EVBB, z 21 uczelniami i instytutami naukowo-badawczymi, ponad 100 szkół zawodowych różnego szczebla, ponad 1000 przedsiębiorstwami. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej KOWEZiU jest centralną, publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym. Siedzibą Ośrodka jest Miasto Stołeczne Warszawa. Organem prowadzącym Ośrodek jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Celem działania Ośrodka jest: podejmowanie działań na rzecz jakości edukacji zgodnie z polityką oświatową państwa, w szczególności poprzez upowszechnianie i wspieranie idei uczenia się przez całe życie; wspieranie zmian wprowadzanych w systemie oświaty poprzez realizowanie zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli kształcenia zawodowego oraz kształcenia osób dorosłych. W Ośrodku działają cztery merytoryczne komórki organizacyjne: Wydział Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli, Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, Wydział Poradnictwa Zawodowego, Wydział Rozwoju Programów oraz Zespół Informacji Wydawniczej. Aktualnie realizowane projekty systemowe zlecone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej: Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego; System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego; Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie. http://www.koweziu.edu.pl Akadamia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie powstała w 1922 roku. Obecna nazwa funkcjonuje od 2000 roku (Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej 1922-1976, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej 1976-2000. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej jest najstarszą uczelnią pedagogiczną w Polsce i jedyną instytucją kształcącą nauczycieli i wychowawców, której głównym i nad-rzędnym celem jest przygotowanie na najwyższym akademickim poziomie kadr do pracy z osobami niepełnosprawnymi wymagającymi specjalnej opieki i pomocy. Wydział Nauk Pedagogicznych, kontynuuje ponad osiemdziesięcioletnie tradycje Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej w zakresie badań, refleksji i działań praktycznych, dotyczących różnych aspektów wspomagania człowieka. Jest jednym z najsilniejszych w kraju akademickich ośrodków pedagogicznych, mających uprawnienia do prowadzenia przewodów doktorskich i habilitacyjnych. http://www.aps.edu.pl Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego została powołana przez nauczycieli dla nauczycieli z myślą o jak najlepszym przygotowaniu akademickim pedagogów, wychowawców, nauczycieli, a także pracowników instytucji oświatowych i wychowawczych. Uczelnia istnieje od 1995 roku. WSP ZNP kształci nauczycieli i innych pracowników oświaty na poziomie studiów zawodowych i magisterskich oraz podyplomowych. |